• #
  • #
  • #
  • #
  • #

13 grudnia 2010

Szale estońskie i linki do słowniczków dziewiarskich

Próbuję dziergaćchustę Kellokukka

Warto podejrzeć w tej ściągawce oznaczenia-symbole, opisy są po angielsku. W innych wzorach szali na tej stronie symbole są takie same natomiast, opisy fińskie co na początek wydaje się trudne do rozszyfrowania. Przetestowałam i dopowiedziałam sobie to co wcześniej czytałam o szalach estońskiech i próbuję. Na grubej włóczce bardziej widać wzór i podwinięte brzegi. Oto co mi wychodzi po poprawkach i pruciu:

- Robótkę szal zaczyna dziergając 3 oczka i przerabia 8 rządków prawymi oczkami. Potem przekręca się robótkę o 90stopni i nabiera się do tych 3 oczek z krótszego brzegu następne 3-4 i 3 z drugiego krótkiego boku, podobnie jak w linku o Provisional Cast-On. Chodzi o to by cała chusta była równo obrzeżona i na początku wzoru nie robiło się oko. Żeby było śmieszniej to będzie góra chusty. Robótka rozkłada się jak peleryna batmana...
- Wzór przerabia sie dodając narzucone oczka kiedy pojawia się litera O na wzorze to
narzut. Przełożenie nitki na przednią stronę robótki i przerobienie kolejnego oczka. przerabiając je po lewej stronie przerabiamy to jako oczko lewe. Tak powstają dziury.

 - Nieparzyste rzędy przerabia się lewymi oczkami (wzór jest widoczny prawymi oczkami)

- Pierwsze 3 oczka nowego parzystego rzędu oznaczone literą K,  przekłada się na prawy drut bez przerabiania, dzięki temu brzeg szala nie będzie się wyciągał tylko ładnie podwijał pod spód. Na lewej stronie przerabiamy je normalnie. 
 
- Dalej dzierga się wg obrazka, wzór jest symetryczny i powtarzalny
O to narzucone oczko
-  / i \ to 2 oczka przerobione razem mówiąc najprościej
- Pusta kratka to oczko prawe
- M nie jestem pewna na 100% ( w innym szalu onnenlehti huivi M to 3 oczka razem)
- X wydaje mi się że przerabiając po lewej stronie jest to to 4-te narzucone oczko i wychodzi z tego jakiś średni słupek. Zetknęłam sieteż z tym że jest to oczko przekręcone.

- W nie zgadłam poprostu liczyłam oczka i dodawałam żeby się zgadało (w innym szalu onnenlehti huivi W to było zrobienie 2 oczek z 1go. Potem był rząd cały przerabiany na prawo i on miał 4 oczka więcej niż poprzedni)
Trzeba tylko pilnować się kiedy zaczyna się powtarzać wzór po rzędzie przerabianym prawymi oczkami bez żadnych zmian,jest to koniec motywu i początek następnego. Czasem może się wzór nie zgadzać ale wtedy przerabiam 1 oczka zamiast 2, albo dodaję nowe przeciągając nitkę pomiędzy oczkami.

Wzór wydaje się nieco abstrakcyjny jednak dodając i ujmując oczka w co 2 rzędzie i przerabiając nieparzyste 1:1  w każdym rzędzie dodaje się dzięki temu 2 oczka. 1 kratka lub symbol to jedno oczko

W którymś momencie kończy się ściąga i zaczyna się powtarzać sekwencję wzoru i kolejność rzędów. Na wzorze jest to różnie zaznaczone ale mozna zgadnąć. Do tego momentu napewno można się połapać. Ja żeby nie zezować na kratki pomazałam moją ściągę i przerabiam tylko do momentu gdzie wzór zaczyna się powtarzać. Mam zwykłe druty 4,5mm z żyłką. Wcześniej próbowałam 5mm ale wyglądało to gorzej

jak to wyszło tu a co teraz robię tu

ściąga jak zrobić 
efektowneszal Aeolian


kolejne zagłębie linków

dziewiarskie symbole
i ściągawka

z japońskiego obrazkowo

słowniczek pojęć

filmiki i nazwy po angielsku

ściągi po angielsku symbole (nie traktować zbyt poważnie translatora;)

Brak komentarzy:

AddThis